lørdag 27. januar 2007

nettbank og sikkerhet

Et hjertesukk etter å ha lest om dommen der dama tapte 500 000 for å ha tastet feil kontonummer i minibanken. Det ser ut til at hun tastet et tall for mye. Minibanken kuttet det ekstra tallet og det var feil kontonummer. Jeg er så lei av at mange med meg lukker øynene for advarselen på tilsendt kodepapir: "memorer denne koden og tilintetgjør papiret". Jeg gjør det ikke, må jo kunne slå opp når jeg glemmer koden og det er altfor mange koder til å gå rundt å huske. Nå har jeg fått kodekort fra Skandiabanken - hvor skal jeg gjøre av det? ikke i pengboka med kortet. Sikkerheten kontra brukervennlighet - ansvaret på kunden eller banken? lenke1 lenke2

1 kommentar:

Unknown sa...

Enig med deg... dette er ikke enkelt. Har lenge vært glad for hvor enkelt det var å komme seg inn på Skandiabanken, men nå er det slutt. Må skrive 2 passord, en sikkerhetskode og et brukernavn for å komme inn nå. Spørsmålet er vel om det faktisk er nødvendig?
Computerworld har alle fall skrevet mye om nettbaker og sikkerhet i det siste: http://idg.sesam.no/search?q=bank+sikkerhet&S%F8k=S%F8k&c=n