onsdag 19. august 2009

blogg - læringsverktøy

Jon Hoem ved Høgskolen i Bergen disputerer nå ved NTNU. Han kan også treffes på blogg. Høgskolen skriver om avhandlingen.

"I si avhandling "Personal Publishing Environments" argumenterar forskaren for at ulike aspekt av "openheit" i internettmedia er vesentlege for den framtidige utviklinga og bruken av personleg publisering i skulen.

Hovudfokuset i avhandlinga er på design og bruk av læringsmiljø basert på konsept kjent frå weblogger."

Det nevnes bloggens ulike aspekt av "åpenhet" som viktig og at brukerorienterte teknologier , web 2.0, kan hjelpe brukerne med å utvikle nyttige læringstaktikker. Han bruker en kommunikasjonsmodell med ni mønstre som brukes til å diskutere og analysere åpenheten i publiseringssystem.  Så nå er det bare å få tak i avhandlinga for å bli klok. Vi trenger begrunnelser for å bruke blogg "riktig" i skolen.

Ingen kommentarer: